Thee

Mensenhandel op de theeplantages

Theeliefhebbers in Nederland drinken per dag ongeveer 3,5 miljoen liter thee, wat al gauw neerkomt op bijna 3 koppen thee per dag en 100 liter per jaar. Na water, is thee het meest gedronken drankje ter wereld. 

 

 Wereldwijd worden elke seconde 25,000 kopjes thee gedronken. — World Tea News (2018)

Onze collega’s in Australië voeren campagne tegen mensenhandel in de thee-industrie, en met name in India.  Assamthee komt uit de vallei van de Brahmaputrarivier in India, geprezen om zijn rijke, robuuste en aromatische smaak. Assamthee kun je hier kopen als speciaalthee of als ingrediënt voor de populaire zwarte mixtheetjes zoals English Breakfast. 

Er zit een bittere kant aan deze thee.

Mensenhandel in de thee-industrie

 

mensenhandel in de thee-industrie

 

De uitbuiting en mensenhandel in de Assamregio is hoog. Historisch is de situatie gegroeid dat thee-arbeiders en hun kinderen op de plantages wonen, wat een extreme afhankelijkheid geeft aan de werkgevers. De omstandigheden zijn terecht aan te duiden als moderne slavernij. De helft van de arbeiders verdient onder de armoedegrens van India, dan is een leefbaarloon nog lang niet in beeld. De woonomstandigheden zijn erbarmelijk en vaak ontbreekt  schoon drinkwater waardoor allerlei ziektes uitbreken en medische zorg is meestal ver te zoeken. 

Vrouwen zijn ondergeschikt in deze cultuur en krijgen alleen het onderbetaalde werk als theeplukker. Deze uitzichtloze situatie maakt ze extra kwetsbaar voor mensenhandelaren met beloftes van een betere toekomst voor hen en hun kinderen. Zo ligt seksuele uitbuiting en gedwongen prostitutie op de loer voor deze vrouwen en kinderen.   

 

A cartel of owners have persuaded

the state that they cannot afford to

pay the legal minimum. In doing so,

they have created a fertile breeding

ground for the 21st century slave

trade.

— Kailash Satyarthi, Nobel Prize Peace Prize Laureate

Be Slavery Free Australië voert campagne om onder andere Unilever te dwingen het lot van de arbeiders te verbeteren en een leefbaar loon te garanderen. Unilever is de producent van T2 een veel gedronken theemerk daar. Meer informatie over hun campagne vind je op hun website.