Beyond good voor de eerste keer winnaar ‘Goede Paasei’

AMERSFOORT, april 2022 – Om deze Pasen zonder schuldgevoel je tanden in een paaseitje te kunnen zetten, ontwikkelden verschillende internationale organisaties die zich inzetten tegen moderne slavernij en voor een beter milieu de chocolade scorecard. Een gids die je vertelt wie de koplopers zijn op het gebied van duurzaamheid. Wereldwijd is de winnaar van deze scorecard Beyond Good.  

Chocolade scorecard

‘Zo’n gids maakt het voor de consument makkelijker een eerlijke keuze te maken’, aldus Steyn. ‘Dat er nog veel verbetering te behalen valt, is een feit. Er werken nog steeds meer dan een miljoen kinderen op de cacaoplantages in West-Afrika. En om maar een voorbeeld te noemen, vrouwelijk cacaoboeren verdienen ongeveer 0,25 cent per dag. De coronapandemie treft ze daar bovenop nog extra hard.’

Lichtpuntjes in duurzaamheidsjungle

Esta vervolgt: ‘Deze gids laat de lichtpunten in de duurzaamheidsjungle zien. Het is een grondige analyse geweest, waarin we de NGO’s 31 chocoladebedrijven hebben ondervraagd, die samen meer dan 80% van alle chocolade produceren en verkopen. We hebben bijvoorbeeld gekeken hoe ze omgaan met sociale en ecologische standaarden rondom duurzaamheid, mensenrechten en kinderarbeid. Als je in de supermarkt kiest voor slaafvrije chocolade, maak je echt een verschil. Goede wetgeving is essentieel om ervoor te zorgen dat consumenten van ieder product in de supermarkt zeker weten dat het eerlijk en duurzaam is, wij zijn daarom voorstander van goede due dilligence wetgeving.’

Koplopers

Vorig jaar wonnen de chocolade bedrijven: Alter Eco, Tony’s Chocolonely en Whittaker’s alle drie een ‘Goede paasei’. Deze drie bedrijven zijn nog steeds absolute koplopers. 

Het ‘Rotte Paasei’

Er zijn ook heel wat organisaties die wat minder voordelig uit de analyse kwamen. Storck, een Duits chocoladebedrijf dat onder andere ‘Merci’ maakt, ontvangt alweer het ‘Rotte Paasei’, vanwege zijn gebrek aan reactie, transparantie en slechte duurzaamheidsprestatie.

Organisaties

De paaseigids is ontwikkeld door Be Slavery Free (Australië en Nederland), Green America, Mighty Earth en Nationale Wildlife Federation. Hier vind je de internationale press release.

De research voor de chocolade scorecard is uitgevoerd door Macquarie University, Sydney, Australia en de Open University (UK) HREC/4275/Bernardi; University of Wollongong HREC.

Chocolade scorecard methodologie

De chocolade scorecard 2022 scoort chocolade bedrijven op duurzaamheidsvraagstukken. De Paaseigids is gemaakt door Be Slavery Free (Australië en Nederland), Green America, Mighty Earth en National Wildlife Federation.

De bedrijven die geselecteerd zijn variëren van de aller grootste cacaohandelaren en chocolade bedrijven tot kleinere meer innovatievere bedrijven. Lees hier het volledige onderzoeksresultaat.

Lees meer